Už od konce roku 2023 si Rohlik.cz kromě dovozu potravin od zákazníků i něco odváží. Konkrétně plastové lahve. Ty zákazník může předat kurýrovi nezmačkané v plastovém pytli a ten je následně odveze do skladu. Firma tak zákazníkům nabízí systém zálohování ještě před tím, než se tento systém spustí plošně v celém Česku.
Ačkoliv se poslanci k projednání novely zákona o zálohovaných PET lahvích a plechovkách ještě nedostali, někteří lidé už jsou na systém zálohování zvyklí. Konkrétně například zákazníci rozvážkové služby Rohlik.cz. Rohlík tedy už více než rok zákazníkům jen nepřiváží potraviny a další zboží, ale navíc jim i odveze použité plastové lahve.
Celý systém funguje tak, že kurýr nabídne zákazníkovi zdarma odvoz PET lahví. Ty musí být nezmačkané a zabalené v pytli. Kurýr je převezme a odveze do skladu.
Nákupy i bez obalu
Zákazníci Rohlik.cz mohou navíc nakupovat i takzvaně bez obalu. Lidé nakoupí trvanlivé potraviny, mléčné výrobky nebo drogerii od vybraných dodavatelů ve vratných obalech.
Ty při dalším nákupu zákazník vrátí vymyté kurýrovi a dodavatel je posléze znovu naplní. Z vrácené nádoby se zákazníkovi vrátí pět korun v případě mléčných výrobků, deset korun v případě trvanlivých potravin a dvacet korun v případě drogerie.
Proč čekat na legislativu?
Rohlík rozjel iniciativu s vratnými PET lahvemi už v listopadu 2023, zatímco poslanci se k projednávání novely nedostali dodnes. „Rozhodli jsme se, že nepotřebujeme čekat na legislativu, ale řekli jsme si, že je čas jednat, a proto jsme před více než rokem tuto možnost zákazníkům nabídli. Tuto iniciativu jsme spustili, abychom zákazníkům umožnili vyzkoušet, jak se s plastovým odpadem vypořádat,“ řekl Bold News Chief Operating Officer Rohlik.cz Radek Stegbauer.
S PET lahvemi se Rohlik.cz zatím vypořádává tak, jak mu současný systém zálohování umožňuje. Tedy recyklací. Výhodou systému však je, že zákazník nemusí recyklovat sám. Podle Stegbauera je o službu zájem. „Je to jednoduché a vidíme to i na zájmu našich zákazníků. Kdyby služba byla komplikovaná, tak by o ni zájem nebyl,“ míní Stegbauer. Podobný systém ostatně už zavedl i konkurenční Košík.cz či náopojářská společnost Mattoni.
Nic složitého
Jak jednoduchá služba je, nám popsal jeden z kurýrů Patrik Danko. „Přijedu k zákazníkovi a při předání jeho nákupu mu nabídnu vrácení obalů. V případě PET lahví musí být lahve nezmačkané, zabalené v pytli, který přeberu a vložím jej do oddělené části, tak aby nedošlo ke kontaminaci potravin,“ popisuje Patrik Danko.
PET lahve následně převeze do skladu a odloží na místo skladování. O zbytek se pak postarají další pracovníci, kteří PET lahve vytřídí. Vratné obaly se následně pošlou zpět dodavatelům, kteří je zpracují tak, aby se obaly využily na nové lahve.
I pro firmy to má smysl
Podle Stegbauera není možné vytvářet další a další množství odpadu. I proto se v Rohliku.cz snaží být co nejšetrnější k životnímu prostředí. K rozvozu využívají už i ekologická auta, tedy ta elektrická, nebo na CNG. Zákazníkům pak nabízí třeba zvýhodněný prodej potravin s končící trvanlivostí, aby se jídlo zbytečně nevyhazovalo a mohlo se ještě spotřebovat.
V případě, že se potraviny neprodají dává je Rohlik.cz do potravinové banky. I proto je Stegbauer jednoznačně pro zálohování PET lahví a plechovek. „Myšlenka cirkulární ekonomiky, toho, že z odpadu může vznikat nový produkt, ať už stejný, nebo úplně nový, má stoprocentně budoucnost,“ uzavřel Stegabauer.