Co to je ten deepfake? Většina Čechů neví

zdroj: Midjourney.com a Canva.com

Češi podle průzkumu Medianu nevědí, co je to deepfake obsah. Správně na přímou otázku podle ČTK dokázaly odpovědět pouze dvě pětiny respondentů.

Značně zkreslující tedy budou i data o tom, kolik procent Čechů se s upraveným a falešným obsahem v posledních měsících setkalo. Bez povědomí o jeho existenci je totiž těžké ho identifikovat a čelit mu.

V ráji dezinformátorů

Řítíme se do průšvihu? Umělá inteligence a s ní spojená pozitiva i negativa se stávají stále běžnější součástí našeho života. Velká část společnosti ale podle průzkumu Medianu stále neví, co se na ní žene.

Co je to deepfake, věděly pouze dvě pětiny respondentů. Polovina rovnou řekla, že neví. Desetina pak odpověděla špatně. Lépe si vedli vzdělanější respondenti z větších měst, z hlediska pohlaví pak lépe odpovídali muži.

Kdo už se s ním setkal?

Třetina respondentů přitom potvrdila, že se s nějakou formou deepfake obsahu setkala. Vzhledem k nevědomosti lidí je zřejmé, že bylo “upravenému obsahu, který není založen na pravdě”, vystaveno mnohem větší procento obyvatel.

Deepfake videa se na internetu často šíří jako požár, jejich množství pravidelně přibývá před důležitými volbami. Díky pokroku technologií je navíc stále těžší poznat, co je pravda a co lež.

Negativní, virální a emotivní

Například uměle vytvořené video s ministrem vnitra Vítem Rakušanem viděla až třetina respondentů. Rakušan na něm měl urážet občany Karviné, podvodníci se tak snažili zneužít jeho cesty po republice.

Cíl těchto podvodníků je přitom jasný. Vytvářejí hodně negativní a hodně virální obsah a ten zaměřují právě na uživatele, kteří mají problém s rozpoznáváním dezinformací.

AI používá jen minimum Čechů

Češi navíc propadli i v otázce na jazykové modely umělé inteligence, jako je například ChatGPT. Pouze třetina respondentů dokázala správně odpovědět, že na dotaz uživatele odpovídají na základě dříve naučených slovních vzorců a vztahů z textů stažených z internetu.

Jednou či víckrát za den je používá pouhé jedno procento dotázaných. Do budoucna ale tohle číslo poroste, podobné nástroje se stanou běžnou součástí pracovní náplně mnoha z nás. A do budoucna bohužel poroste i množství deepfakes.