Zvedáte hovory? Až čtvrtina mladých Britů hovory vůbec nepřijímá. A je jedno, jestli jsou od neznámého čísla, nebo od mámy. Proč to nezvedají? Jde prý z jejich strany o strach ze špatných zpráv i o to, že s někým napřímo hovořit po telefonu je prostě “nepřirozené”.
Příslušníci britské generace Z a mileniálů mají mnohem raději psaní textovek anebo hlasové zprávy.
Zvoní telefon? Smůla
“Volaný účastník je dočasně nedostupný. Prosím, zavolejte později.” Tuto hlášku člověk pravděpodobně uslyší, pokouší-li se dovolat generaci Z a mladším mileniálům. Proč?
Protože čtvrtina lidí ve věku 18 až 34 let nezvedá telefon. Nikdy. Alespoň to platí ve Velké Británii. Tento trend tam potvrdil nedávný průzkum společnosti Upswitch, kterého se účastnilo 2 000 lidí a o němž nedávno informoval server stanice BBC.
Jak tedy komunikují?
Celých 70 % příslušníků Gen Z a mladých mileniálů namísto přijímání hovorů nejvíce odpovídá prostřednictvím textových zpráv a čísla, která neznají, si vyhledává na internetu. Pro starší generace je telefonování stále běžnou věcí. Mladí lidé si ovšem nezvykli po telefonu napřímo mluvit a přijde jim to divné.
A recent survey found a quarter of people aged 18 to 34 never answer the phone, external - respondents say they ignore the ringing, respond via text or search the number online if they don't recognise it.https://t.co/0eY1TUQ8cA
— Yasmin Rufo (@YasminRufo) August 26, 2024
“Volání pro ně není normou,” říká pro BBC psycholožka Elena Touroniová. Více než polovina respondentů v průzkumu zároveň přiznala, že nečekaný telefonát pro ně značí špatné zprávy.
Je lepší to ignorovat
Psychoterapeutka Eloise Skinnerová rovněž tvrdí, že úzkost z telefonátů pramení z asociace s něčím negativním, z pocitu zlé předtuchy nebo strachu.
„S tím, jak jsou naše životy čím dál vytíženější a pracovní povinnosti nepředvídatelnější, máme méně času zavolat svým kamarádům, abychom si popovídali. Telefonní hovory jsou tak stále více vyhrazené pro důležité životní zprávy. A ty mohou být často komplikované a náročné,“ konstatuje Skinnerová.
„To je přesně ono,“ potvrzuje 26letý Jack Longley a dodává, že neznámá čísla nikdy nezvedá, protože na druhé straně jsou buď podvodníci, nebo podivní prodejci. „Je jednodušší hovory ignorovat než se pídit po tom, které z nich jsou legitimní,“ říká Longley.
Konverzují na chatech
Že mladí lidé netelefonují, však neznamená, že nejsou v kontaktu se svými přáteli. „Naše skupinové chaty jsou po celý den plné banálních zpráv, memů, drbů a v poslední době i hlasových zpráv,“ potvrzuje pro BBC Yasmin Rufoová. Mnoho konverzací se odehrává na sociálních sítích, především na Instagramu a Whatsappu, kde lze spolu s textem posílat i obrázky.
Člověk by si každopádně řekl, že blízko telefonátu jsou hlasové zprávy. Podle rozdílu mezi mladými generacemi se ale hlasovky klasickému telefonátu neblíží. V průzkumu agentury Upswitch 37 % lidí ve věku 18 až 34 let uvedlo, že hlasové zprávy jsou jejich oblíbeným způsobem komunikace.
Ve věkové skupině 35 až 54 let dává hlasovým vzkazům přednost před voláním pouhé 1 % lidí. Tam je telefonování “jeden na jednoho” přece jen ještě přirozenou komunikací.