Mladí lidé byli politickými stranami dlouhodobě vnímáni jako nedisciplinovaní a těžko oslovitelní. Časy se ale mění, mladí svou sílu ukázali například v posledních volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2021. Jejich volební účast byla téměř na úrovni té celorepublikové, k volebním urnám tehdy dorazilo 63 procent voličů do 34 let. Oproti roku 2017 se tak volební účast mladých zvýšila o 11 procent.
Musí na ně myslet
S mladými je prostě potřeba počítat - a to i v předvolební kampani. Až 61 procent z nich podle nedávného průzkumu agentury IPSOS spíš či rozhodně souhlasí s tím, že by se politické strany měly více zaměřit na mladé voliče. Nejčastěji s tím souhlasí voliči Pirátů, Starostů a SPOLU. To jsou strany, které se o mladé voliče opřely už v minulých sněmovních volbách. To je rozdíl odproti hnutím ANO či SPD, které se spoléhají na starší elektorát.
Hnutí ANO je ale typickým příkladem politického subjektu, který si uvědomuje potřebu oslovovat i mladé voliče. Najalo na to mladé influencerky Viktorii Kalivodovou a Anetu Zicklerovou, které hlavním tvářím hnutí pomáhají s generováním virálního obsahu na sociální sítě. Víc než na program pro mladé ANO spoléhá na jejich oblibu trendů a tanečků na TikToku.
Sázka na Feriho nevyšla
Mladí voliči sehráli důležitou roli ve vítězství SPOLU v minulých volbách. Koalice zabodovala především u mladých mužů do 34 let, u mladých žen si vítězství připsala koalice PirStan. Částečně to mohlo být způsobeno tím, že se kampaň SPOLU zaměřená na mladé měla točit kolem bývalého poslance Dominika Feriho, který ale nakonec kvůli problémům se zákonem znovu nekandidoval. Měl být hlavní tváří kampaně pro mladé, nakonec ale ve SPOLU museli improvizovat.
Jak jsme přemlouvali bábu
O zvýšení účasti mladých lidi u voleb se ale nesnaží pouze politické strany. V roce 2010 herci Jiří Mádl a Martha Issová spustili kontroverzní kampaň "Přemluv bábu!." Mladé se tak trochu nekorektně snažili motivovat k větší politické aktivitě a ovlivnění volebního rozhodování starších generací v rámci rodiny. V roce 2017 se pak řada celebrit zapojila do projektu Tvoje poprvé, jehož cílem bylo zvýšit účast mladých lidí u voleb do Poslanecké sněmovny.