Mladí Češi a politika? Na sociálních sítích jsou hodně aktivní, angažují se i v různých iniciativách a podpisových akcích. Ale k volebním urnám jdou ve větším počtu pouze tehdy, pokud získají pocit, že jde o něco velkého a důležitého. A ze všech stran zaznívá, že letošní volby velké a důležité budou.
Tuto message chce k mladým dostat iniciativa Tvůj hlas, tvoje volba. Zároveň chce mladým ukázat, že jejich hlas má sílu.
Méně aktivní voliči
Dlouhodobě jsou mladí Češi podle dat, která porovnávají země OECD, dokonce jedněmi z nejméně aktivních voličů a mají ze všech 38 sledovaných zemí vůbec nejmenší zájmem o politické dění. Iniciativa Tvůj hlas, tvoje volba, ve které spojily síly projekt Bold News, Based a Zavolíme! s United Islands, nyní přichází s cílem to změnit.
„Jsme tu proto, abychom podnítili zájem mladých lidí o politiku a přivedli je k volbám. Chceme jim ukázat, že jejich hlas má sílu. Jen potenciálních prvovoličů bude letos přes 350 tisíc. U nejmladší generace vždy záleží na tom, zda má nějaký důvod přijít k urnám, zda má nějaké silné téma, něco, co ji zalarmuje. Pokud ne, je u ní účast oproti starším ročníkům výrazně nižší,” říká iniciátorka projektu Alice Mikulášová z Bold News.
Tři aktivity
Iniciativa Tvůj hlas, tvoje volba má tři části. “Ve volebním manuálu dáme mladým argumenty pro to, aby šli k volbám, a to společně se základními informacemi o tom, jak volby vůbec fungují. Nejde nám totiž jenom o to, dostat mladé k urnám, ale i o to, aby tam přišli informovaní," říká Mikulášová.
"Dále pak představíme mladé kandidáty do 30 let, a to napříč politickým spektrem. Dáme jim tak prostor, aby se mohli zviditelnit. Soustředíme se na témata, která mladé lidi zajímají nejvíce,” konstatuje iniciátorka projektu.
Kampaň vyvrcholí interaktivní debatou se studenty, v režii organizace Zavolíme!, která má s aktivizací mladých voličů bohaté zkušenosti. „Zavolíme! už od roku 2022 otevírá mezi mladými lidmi a prvovoliči debatu o aktuálních volbách. Tím, že jim politiku a politiky přibližujeme jejich jazykem a tématy, která se jich přímo týkají, chceme volby prezentovat jako příležitost vyjádřit jejich názor na to, jakým směrem se má ubírat budoucnost našeho státu,“ uvedla Tereza Dejmková z konceptu Zavolíme!.
Mladí kandidáti
Web 30pod30.boldnews.cz, který představí mladé politiky, byl spuštěn v pondělí 16. června. Voliči z generace Z si budou moci od 1. července 2025 vybírat z desítek mladých tváří. Koncem července pak vznikne na základě hlasování finální třicítka mladých politiků.
Ti budou mít možnost se široce představit mladým lidem na jim blízkých platformách, zejména tedy na sociálních sítích a v médiích zaměřených na mladou generaci.
GEN Z: Chceme víc mladých
Silné téma, jako jsou například otázky zákonného omezení umělého přerušení těhotenství v Polsku před dvěma lety nebo vydařená mobilizace některého politického uskupení, dokáží jednorázově strhnout pozornost mladých k volbám. K tomu, aby rostla jejich volební účast dlouhodobě, je ale zapotřebí více faktorů, jak vyplývá z aktuálního průzkumu společnosti Ipsos pro iniciativu Tvůj hlas, tvoje volba.
„Mladí nevidí u současné garnitury politiků snahu zabývat se jejich tématy. Chtěli by, aby jejich problémy řešili jim generačně spříznění lidé, ale jen výjimečně je registrují mezi špičkami politických stran. Takové jméno mají problém najít,“ konstatuje Michal Kormaňák z agentury Ipsos.
To, že mladí nemohou “najít” svůj politický vzor, souvisí i s tím, že se dosud mladým tvářím nedaří dlouhodobě prosadit ve vyšších patrech politiky. Nezájem o politiku se odráží také v nedostatku mladých lidí na kandidátkách jednotlivých stran. Aktuálně máme druhou nejstarší sněmovnu v historii Česka, kdy poprvé průměrný věk poslanců v okamžiku zvolení přesáhl hranici 53 let. Ve volbách v roce 2021 uspěli dokonce jen tři kandidáti pod 30 let, nyní již ale všichni překročili tuto věkovou hranici, počet poslanců ve sněmovně pod 30 let se tak aktuálně rovná nule.
Co říká průzkum Ipsos
Iniciátoři projektu si nechali udělat průzkum od agentury Ipsos, který byl realizován před několika dny na vzorku 520 respondentů ve věku 18 až 30 let. Zaměřil se například i na to, kam si mladí chodí pro informace o politice. Většinou jsou to sociální sítě, kterým kralují Instagram a poněkud překvapivě i Facebook, naopak v této tematice propadá síť TikTok. S odstupem jsou pak dalším informačním zdrojem tradiční média, oblíbené jsou i podcasty. Mladí zde hledají odpovědi na otázky, které je pálí.
„Mladé celkem pochopitelně nejvíce zajímá dostupnost bydlení, náklady na život, ale také kvalita i dostupnost zdravotní péče. A současní politici se podle nich těmito tématy nezabývají příliš úspěšně. Zároveň politikům poměrně výrazně vytýkají, že málo dbají na boj proti korupci a na posilování důvěry v politiku,” říká Michal Kormaňák z Ipsosu.
Velký problém mladí podle průzkumu vidí v tom, že jim současná politická reprezentace neumí vysvětlovat politická témata dostatečně srozumitelně (to si myslí dvě třetiny z nich). A kdo by jejich zájmy měl reprezentovat? Podle 8 z 10 respondentů je mladým politikem ten, kterému je do 35 let, z toho většina pak uvádí věk do 30 let.
Generační obměna by přitom měla být zárukou pozitivního posunu: 81 % respondentů je podle průzkumu přesvědčeno o tom, že větší zastoupení mladých politiků by vedlo k pozitivním změnám pro jejich generaci. Zároveň ale šest z deseti respondentů pochybuje, že mladí politici mají v politických stranách dostatečný prostor se prosadit.