Vezme AI influencerům práci?

zdroj: Aitana Lopez aka Virtual Soul

Víte, kdo ohrožuje práci influencerů? Umělá inteligence. Pro hvězdy sociálních sítí, které prodávají svoji slávu, nevypadá blízká budoucnost moc růžově. S rozvojem umělé inteligence by se influenceři mohli časem stát zbytečnými.

Ukazuje se totiž, že stejně efektivní mohou být i postavy, které vygenerovala umělá inteligence. Tito „AI influenceři“ nemusí spát ani jíst, díky pokročilým systémům se chovají jako skuteční lidé.

A jsou výrazně levnější. Podle nejnovějšího průzkumu je navíc preferuje téměř polovina mladých. A velká skupina lidí ani nepozná, kdo je živý a kdo jen produktem AI.

Vygenerovaná konkurence

Odzvonilo už klasickým influencerům? Přestože jde stále pro mnohé lidi o práci snů a úspěšných v této branži je čím dál víc, šlape hvězdám internetu na paty silná konkurence.

Jde o jejich kolegy, kteří jsou vygenerovaní umělou inteligencí. Něco říkat nebo předvádět, krásně při tom vypadat, příliš se ničím netrápit a občas si popovídat s fanoušky tedy už nemusí být jen výsadou influencerů z masa a kostí.

Živý člověk netřeba

Požadavky na “pracovní pozici influencera” nikdy nebyly příliš velké. Vysoká škola netřeba, hlavně být dostatečně extrovertní a nebát se překračovat hranice. Ideálně také dobře vypadat a srozumitelně mluvit.

No a na to už na dnešních sociálních sítích nemusíte být člověkem. Podle výsledků výzkumu agentury Sprout Social, která se zabývá analýzou sociálních médií, rapidně stoupá popularita AI influencerů. A to jak u sledujících, tak u značek, které influencery k propagaci využívají.

Mladým AI nevadí

Těmto AI influencerům dává podle průzkumu před živými internetovými tvůrci přednost téměř polovina mladých. Konkrétně 46 procent příslušníků Gen Z v průzkumu, který zveřejnil magazín Marketing-Interactive, uvedlo, že je spíš zajímají značky, které využívají služby AI influencery.

Stejně AI influencery vnímá 37 procent všech dotazovaných napříč generacemi. Oproti tomu 27 procent spotřebitelů všech generací je k AI influencerům naprosto lhostejných a nedokáže ani rozlišit, kdo je živý tvůrce a kdo je vygenerován umělou inteligencí. Na druhou stranu téměř 40 procent dotazovaných uvedlo, že pokud značka využívá ke své propagaci AI influencery, tak jí spíš nedůvěřují.

AI to prostě umí lépe

Proč si však AI influenceři užívají hlavně u mladých takové popularity? Podle odborníka Nikity Baklanova z marketingové společnosti HypeAuditor není tak těžké to pochopit. Influencerů a influencerek je už zkrátka moc. A běžní sledující mají omezený čas a zájem.

Aby se někdo stal zajímavým pro sledující, musí vyniknout. AI influenceři mohou stavět nejen na své inovativnosti, ale také upoutat pozornost tím, že jsou opravdu tvární.

Být krásný, svalnatý, vysoký, kudrnatý… a k tomu třeba i talentovaný a vtipný? U běžného smrtelníka je taková výhra v genové loterii zázrak. U AI influencera prostě tyto vlastnosti stačí umělé inteligenci vštípit.

A je to navíc levnější

No a pak jde také o peníze. Angažování AI influencera je zpravidla daleko levnější. „Nestojí skoro nic,“ říká pro magazín Marketing-Interactive Baklanov. Zásadní podle něj samozřejmě je, zda AI varianta dokáže být dlouhodobě úspěšná a vzbuzovat v lidech tak silné sympatie, že si k ní vybudují důvěru.

Žijící influenceři pravděpodobně nezmizí, ale konkurence v podobě AI bude narůstat. Přetahovat se ovšem budou o ty stejné peníze. Být úspěšným influencerem se proto stává snem, jehož dosažení bude zase o něco těžší.