Proč se Gen Z shání po nudném telefonu

zdroj: Midjourney.com a Canva.com

Smartphony už nebaví? Mnoho mladých příslušníků generace Z touží po větší ochraně soukromí a po klidu. Od toho je tady takzvaný nudný telefon. Sociální sítě, natož pak nějaké notifikace na něm člověka rozhodně rušit nebudou.

“Boring Phone” má podpořit mladé v socializaci, navrátit je k “vnímání přítomnosti” a pomoci překonat závislost na internetu. Je zároveň součástí trendu Newtro, tedy snahy o znovuzrození starších technologií. Podle průzkumu je navíc Gen Z jedinou generací, jejíž příslušníci tráví na sociálních sítích od roku 2021 stále méně času.

Méně mobilu, víc života

Jak se má člověk přinutit přestat scrollovat? Stačí si pořídit nudný mobil. Takzvaný “Boring Phone” je nový vyklápěcí telefon bez většiny chytrých funkcí. Naplňuje tak rostoucí choutky některých příslušníků Gen Z, kteří mají už svých smartphonů dost.

Tento mobil by měl podpořit jejich socializaci, pomoci jim k soustředění a vnímání přítomnosti a taky k překonání závislosti na internetu.

A bude klid

Telefon představila společnost Human Mobile Devices (HMD) ve spolupráci s pivovarem Heineken a prodejcem oblečení Bodega. V dubnu byl představen na milánském týdnu designu, tedy místě, kde světoví návrháři uvádějí nejnovější trendy.

Jejich nudný telefon má uspokojit rostoucí poptávku po větší ochraně soukromí a klidu od neustálých upozornění.

Nechci být pořád dostupný

Mladí lidé nový výrobek oceňují hlavně proto, že nemusí být neustále "online". "Vždycky jsem nenáviděl automatický požadavek, že mám být pořád k dispozici všem," říká magazínu The Guardian devětadvacetiletý Ran Ali, který býval finanční poradce, který se nyní živí jako hudební producent a rapper.

"Vadila mi myšlenka, že když někomu pošlu zprávu na WhatsApp a on mi okamžitě neodpoví, tak je najednou něco špatně." Přestože dlouho míval chytrý telefon, vždy se nakonec vrátil k takzvané "šunce". Tedy starému mobilu, který neumí skoro nic.

Starší technologie jsou v módě

A podobných lidí je čím dál tím víc. Nový nudný mobil má tedy trend mladých lidí, tedy snahu o „znovuzrození“ starších technologií, podpořit. Trend se nazývá Newtro a patří do něj například zvýšený zájem o vinylové desky, kazety či právě „hloupé telefony“.

Navíc podle výzkumné agentury GWI je právě generace Z jedinou generací, jejíž příslušníci tráví na sociálních sítích od roku 2021 stále méně času. Na druhou stranu je nutné dodat, že stejná generace na nich stále tráví času nejvíce. V roce 2023 to bylo konkrétně 2 hodiny a 51 minut denně.