Co se stane, když mi motivační dopis napíše AI

zdroj: Freepik.com

Nevíte si rady s motivačním dopisem nebo životopisem? Nevadí, od toho je tu umělá inteligence. Podle nejnovějšího průzkumu softwarového výrobce programu Canva, využívá až 45 % uchazečů o zaměstnání AI k vytvoření, aktualizaci nebo vylepšení svého životopisu.

Někteří si umělou inteligencí dokonce nechávají napsat celý motivační dopis či odpovědi na otázky zaměstnavatelů. Zaměstnavatelé to ovšem většinou poznají.

Od AI až po Z

K čemu přesně využívá generace Z umělou inteligenci? Nejen k výpomoci s úkoly do školy, podněcování vlastní kreativity či hledání hudebních doporučení.

Zaměstnavatelé si už začali všímat, že za mnoho mladých píše AI i motivační dopisy. V personálních odděleních to zjistili docela snadno. Motivační dopisy, které generuje AI, jsou totiž jako přes kopírák.

Milý robote, získej mi práci

Minulý i letošní rok se nesou ve znamení umělé inteligence. A generace Z se za sblížení s AI při její pomoci s prací či úkoly stydět rozhodně nemusí.

Podle nedávné americké studie společnosti Morning Consult využívá běžně pomoc umělé inteligence přes polovinu příslušníků Gen Z. A více než 30 % z těch, kteří již pracují, využívají AI jako součást svého každodenního zaměstnání. Zbytek zase jako nástroj, jak svou vysněnou práci vůbec dostat.

Stovky stejných dopisů

Shoshana Davisová, personální specialistka pro generaci Z a zakladatelka kariérní poradenské firmy Fairy Job Mother, v rozhovoru pro portál CNBC Make It řekla, že se mladá generace stala příliš závislou na nástrojích umělé inteligence, jako je například Chat GPT.

“Mluvím s desítkami zaměstnavatelů, kteří mi potvrzují jednu a tu samou věc. Dostávají stovky naprosto stejných motivačních dopisů, a to slovo od slova. Anebo totožné odpovědi na otázky přiložené k žádosti o zaměstnání. Mají tedy důvodné podezření, že k jejich vytvoření byla použita umělá inteligence,” vysvětluje Davisová.

AI životopisy nebrat

A Gen Z se skutečně o AI opírá pravidelně. V únorovém průzkumu serveru Grammarly uvedlo 61 % amerických příslušníků generace Z, že si nedokážou představit dělat pracovní úkoly bez použití generativní umělé inteligence. Je to nejvíce ze všech generací. Celých 45 % uchazečů o zaměstnání generace Z potom používá AI k vytvoření, aktualizaci nebo vylepšení svého životopisu.

Davisová souhlasí, že bychom rozhodně měli při práci využívat nejnovějších technologií i AI. Nicméně nechat si veškeré odpovědi a materiály vypracovat umělou inteligencí může značně snížit naše šance na získání pozice.

“Více než polovina náborových manažerů potvrdila, že pokud zjistí, že byl životopis nebo motivační dopis vygenerován AI, je to pro ně varovný signál a důvod, proč daného kandidáta spíš nepřijmout,” uzavírá Davisová.