O co jde v boji TikToku s Universalem

zdroj: Gencraft.com

Už jste si všimli toho ticha na TikToku? Proč na této sociální síti už neslyšíte písničky Taylor Swift anebo Olivie Rodrigo? Důvod je jednoduchý.

Sociální síť TikTok odstranila ze své databáze veškerou hudbu, k níž drží práva Universal Music Group. Mezi korporacemi totiž panovaly dlouhodobé neshody o odměňování umělců i používání umělé inteligence.

Písničky Taylor Swift anebo Harryho Stylese už na TikToku jen tak neuslyšíte. Je to proto, že čínská sociální síť TikTok musela ze své databáze odstranit veškerou hudbu, k níž drží práva největší světové hudební vydavatelství Universal Music Group (UMG).

Smlouva s TikTokem o využívání tvorby hudebníků vypršela na konci ledna. Americká UMG přitom v otevřeném dopise již dříve pohrozila, že TikToku smlouvu neprodlouží, pokud neposkytne autorům písní odpovídající kompenzace. A neprodloužila.

Je to o penězích

Co se tedy UMG na TikToku nelíbilo? Společnost v otevřeném dopise obvinila sociální síť z toho, že se "snaží vybudovat byznys založený na hudbě, aniž by za ni platila spravedlivou cenu".

TikTok podle UMG navrhl platit umělcům a autorům písní částku, která je jen "zlomkem sazby", již platí podobně velké sociální platformy. Společnost TikTok ve svém prohlášení naopak označila tvrzení UMG za nepravdivá a uvedla, že chamtivé jednání hudebního gigantu není v nejlepším zájmu umělců, autorů ani fanoušků.

Za vším hledej AI

Peníze ale nejsou jediným předmětem sporu. Universal nařkl TikTok mimo jiné z toho, že „nechává svou platformu zaplavit písničkami, které generuje AI”.

@kristileilani What is TikTok AI Song? The new experimental feature, powered by the Bloom LLM, lets creators generate unique songs and lyrics for videos and photos. 🎧 #tiktoknews #newfeature #generativeai #aimusic #aimusicvideo #tiktokai #tiktokaisong #bloom #llm #macinelearning #whatisit #testing ♬ I'm an a i - Kristi Leilani

Nahrazování živých umělců hlasem AI prý sociální síť dokonce přímo podporuje. A něco na tom bude. Umělá inteligence na TikToku už například s přehledem zvládá hlas zpěvačky Britney Spears.

Je tohle konec?

Aktuální neshody jsou vyvrcholením rok trvajícího vyjednávání o prodloužení smlouvy. Experti ovšem nemyslí, že by tato roztržka mezi UMG a TikTokem, který je podle časopisu Rolling Stone nejzásadnějším marketingovým nástrojem celosvětové hudby, byla definitivním koncem jednání.

Partnerství je totiž oboustranně výhodné. Navíc se pravděpodobně k tlaku na uzavření dohody přidají i umělci, jejich fanoušci a tiktokeři. Ti si mezitím najdou způsob, jak Universal v distribuci hudby obejít.