Jak si evropská krajní pravice podmanila TikTok

zdroj: Národní sdružení

TikTok se stává rájem pro krajně pravicové a populistické politiky. Se svými marketingovými týmy na něm dokáží pracovat s trendy i algoritmy. Pomáhají jim i politici z druhé strany politického spektra, kteří TikTok často bojkotují.

Tiktoková horečka dorazila i do Česka, na vlně krátkých virálních videí se vezou Alena Schillerová a Tomio Okamura.

Rozhodne TikTok volby?

Jedním z velkých témat před letošními evropskými volbami je možný nárůst populistických a euroskeptických stran napříč. Jejich úspěch se očekává například ve Francii, Německu či Nizozemsku.

@jordanbardella Vous étiez 8000 à #Marseille ♬ son original - Jordan Bardella

Z velké části se orientují na mladé a nespokojené voliče, logicky proto svou pozornost obrátili na TikTok. Spíš než své politické názory na platformě prezentují svůj osobní život, naskakují také na taneční trendy. A evidentně to funguje.

Bojkot, který se nemusí vyplatit

Analýza serveru Politico ukazuje, že nejaktivnějšími a nejúspěšnějšími europoslanci na TikToku jsou zástupci euroskeptické frakce Identita a demokracie. Částečně to je tím, že jim politici z druhé části politického spektra na TikToku často vyklízí prostor.

Sociální síť někteří bojkotují, protože ji považují za součást čínské propagandy. Sami se tak připravují o mladé publikum, které primárně konzumuje zprávy právě na TikToku.

Marketéři jedou bomby za politiky

Politici se s TikTokem stále učí, pro většinu z nich to je výlet značně mimo komfortní zónu. Za jejich komunikací a profily ale stojí specialisté na marketing, kteří přesně vědí, co na platformě bude fungovat.

Za příklad je uváděn profil francouzského předsedy Národního sdružení Jordana Bardelly, který i díky svému mladému věku na platformě působí autenticky. Kontroverzní a radikální politické názory přirozeně mixuje s neformálním obsahem.

Vytancují si to ANO a SPD u mladých?

Trend “politiků na TikToku” už dorazil i k nám. Čeští politici objevují kouzlo virálních tanečních videí a přihlouplých infantilních trendů. Vyčnívají především dvě jména – Alena Schillerová a Tomio Okamura.

Hnutí ANO i SPD primárně cílí na starší voliče, TikTok je pro ně ale ideálním nástrojem pro oslovení mladé generace. Jejich hlavní hvězdy evidentně nemají problém udělat pro upoutání pozornosti cokoliv. Ať už je to sebevíc cringe.

Zakázat, regulovat nebo nechat být?

Samozřejmě platí, že vysoký počet sledujících a lajků automaticky neznamená významný politický výsledek. Vliv TikToku na výsledky voleb nelze přeceňovat, ale lepší je ho ani nepodceňovat. Většina demokratického světa řeší, jak s touto čínskou sítí naložit.

Někde se jí vystavuje stopka, jinde funguje bez regulací. Ignorovat možné dopady TikToku na demokracii a její budoucnost by ale nemuselo být úplně moudré.