Proč mají mladí telefony v módu “nerušit”

zdroj: Midjourney.com a Canva.com

Jak se zachováte, když vám zazvoní telefon? Mnoho příslušníků Gen Z telefon vůbec nezvedne. Ba co víc, aby telefonátům předešli, nastavují si na mobilech funkci “nerušit”. A to napořád.

Z toho, že jim někdo volá, mají totiž podle magazínu britského deníku The Independent pocity úzkosti. Podle studie z roku 2023 až 90 procent mladých údajně pociťuje úzkost, když musí s někým telefonovat. Tak prostě raději nechávají telefony vyzvánět a nenechají se rušit.

Vše proti úzkosti

Mobil máte nonstop připojený k internetu a bliká vám jedno upozornění za druhým. Instagram, TikTok, ale třeba i chytré hodinky s připomínkou, že byste se měli hýbat. A co teprve, když se vám chce někdo dovolat?

Mladí lidé generace Z se proto postupně naučili telefony přepínat do režimu “nerušit”, aby se ze všech těch upozornění nezbláznili. Má to ovšem i další důvod. Z toho, že jim někdo volá, má mnoho mladých pocit úzkosti.

Hlavně, prosím, nerušit

Funkci “nerušit”, která existuje ve většině mobilů i dalších digitálních zařízeních, používají ti, kteří chtějí blokovat oznámení, jež by mohla odvádět jejich pozornost, například od práce, studia nebo kvalitního spánku.

Nedávno se však na platformě X někteří, zejména mladší lidé, přiznali, že tuto funkci používají vlastně pořád, a to i k tomu, aby tak zamezili pocitům úzkosti. Tu mají už z toho, že by s nimi náhodou chtěl někdo hovořit po telefonu.

Začalo to debatou na pracovišti

Kauza “módu nerušit v souvislosti s úzkostí” se objevila tak, že uživatel Max Burns na sociální síti X, dříve známé jako Twitter, vyvolal online debatu, když napsal: „Dokud některé děti z generace Z budou mít své mobilní telefony v režimu nerušit 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, nikdy nebudou muset čelit nepříjemným pocitům ze zvedání hovorů.”

Podle serveru Buzzfeed Burns tento příspěvek zveřejnil poté, co o této funkci diskutoval se svými Gen Z spolupracovníky. A ti mu říkali, že funkci zapínají, aby se vyhnuli úzkosti z nechtěných a nečekaných hovorů.

Zlozvyk nejen Gen Z?

Mnoho uživatelů však ve vlákně mladé lidi bránilo. "Nemyslím si, že je to jen věc Gen Z, myslím, že je to celková úzkost z toho, že je člověk připojen 24/7," napsal například jeden uživatel.

Další mileniál dodává: „Volat někomu přímo na mobil, když nejste v situaci ohrožení života, je naprosto neuctivé. Jako proč si myslíte, že máte ve vámi vybranou chvíli nárok na pozornost volaného?"

„Můj telefon je vždy v režimu nerušit,“ ozval se i někdo z generace X. „Nemám čas se těmito kravinami zabývat. Mám seznam povolených kontaktů, pokud s nimi chci mluvit. Zbytek ať napíše nebo zanechá zprávu."

"Dělám to, protože je mi 40 a nechci být už absolutně nijak obtěžován," dodal i další uživatel z Generace X.

Vědci úzkost potvrzují

Úzkost z telefonních hovorů u generace Z není jen nepodloženou teorií. Studie z roku 2023 uvádí, že až 90 procent mladých údajně úzkost pociťuje, když s někým telefonuje.

Vědci připisují tyto nepříjemné pocity a snahu vyhnout se hovorům tomu, že mladší generace v podstatě vyrůstaly s chytrými telefony plnými chatovacích aplikací. A protože jim stačilo psaní zpráv, nemuseli si tolik volat. Proto nyní nevědí, jak se během telefonování chovat. A to v nich vyvolává pocit úzkosti.