Money language na sítích: Utrácíte doom, nebo soft?

zdroj: Gencraft.com

Mladí Američané, kteří tráví svůj čas na sociálních sítích, na nich pochopitelně hledají i informace o financích. Podle odborníků je to hodně nebezpečné. Na druhou stranu to dalo vzniknout novému jazyku peněz, kterým generace Z přinesla do jinak nudného světa financí pojmy jako „doom spending“ nebo “soft spending“.

Mladá generace je v USA zatížená ekonomickými problémy víc než generace předchozí. Ekonomika se ale nikde neučí, proto postrádá jakékoliv povědomí o osobních financích a je odkázána na rady „zvenku“.

V éře sociálních sítí proto mladí Američané podle deníku The Guardian hledají doporučení a rady z oblasti financí právě na těchto platformách.

Kdo poradí? Reddit a YouTube

Podle průzkumu Forbes Advisor z roku 2023, kterého se účastnila přibližně tisícovka mileniálů a příslušníků Gen Z ve věku 18 až 41 let, se radami na sociálních sítích řídí celých 79 % z nich.

Jako nejčastější zdroj respondenti shodně (konkrétně ve 47 % případů) označili platformy Reddit a YouTube. Nejčastěji na nich hledali informace o investicích do akcií a dluhopisů (57 %), o plánování osobního rozpočtu (51 %) a dosažení pasivního příjmu (49 %).

Špatná rada taky rada

Polovina dotázaných díky těmto radám podle výzkumu opravdu vydělala peníze, nezanedbatelných 28 % respondentů o ně ale naopak přišlo. Není se čemu divit. Jen necelá třetina respondentů si své zdroje “ekonomického poradenství” na sociálních sítích prověřuje.

Mladí často navíc věří doporučením influencerů, která bývají součástí placené propagace.

Neutrácej víc, než vyděláš

Přes mnohá úskalí vytěžila generace Z podle magazínu The Guardian i z této situace něco nového. Probírání peněz na sociálních platformách dala vzniknout nové „money language“.

Některé hravé pojmy se okamžitě staly virálními. Influencer Lukas Battle přišel na TikToku pro rok 2024 s trendem „loud budgeting“. Pojem ve zkratce vyzývá lidi, aby se nestyděli za to, že šetří. „Neznamená to, že nemám dost peněz, ale že nechci zbytečně utrácet,“ konstatuje Battle.

Nesmyslně, nebo s rozumem?

Dalším už zaběhnutým pojmem je „doom spending“. Tím se jednoduše označuje nesmyslné utrácení za zbytečnosti. To dělají mladí zejména ve chvíli, když potřebují vyléčit své starosti a smutky a zvednout si náladu.

Rozumnějším způsobem utrácení je „soft spending“. Pokud utrácíte “soft”, tak víte, že je dobré šetřit, ale zároveň investujete do kvalitnějšího života, takže vám nevadí výdaje na cestování nebo na rozumné koníčky.

Nadívané obálky

Pro systematické šetřílky je tu pak výraz “cash stuffing”. Platí pro ty, kteří si pravidelně rozdělují finance podle jejich účelu do nadepsaných obálek. Nájem, jídlo, oblečení nebo zábava se každý měsíc platí jen penězi, které zbyly v příslušné obálce.

Pojem „money dysmorphia“ je tu pro ty, kteří si nedokážou přiznat, že vlastně mají dost peněz, i když sami sebe považují za chudé. Podle magazínu Business Insider trpí tímto “syndromem nízkých příjmů” více než polovina těch, kteří vydělávají příjmy nadprůměrné.