Podvody při online nákupech? Mladí naletí snadněji

zdroj: lookstudio on Freepik

Gen Z a generace mileniálů jsou obecně považovány za ty, které vyrostly s technologiemi a jsou v nich tedy zdatnější než generace starší. Jenže zjištění průzkumu, která zveřejnil magazín London Daily News a některé další britské zpravodajské servery, tomu úplně neodpovídají.

Mladí Britové dokonce na podvody při online nakupování slyší třikrát víc než boomeři.

Černější než pátek

Magazín London Daily News přišel na Černý pátek s upozorněním, aby Britové při hledání nejlepších nabídek zůstali ostražití. Podvody při online nakupování totiž stojí britské spotřebitele ročně 51 milionů liber.

Překvapivě právě generace Z a mileniálové, kteří jsou často považováni za technicky zdatné, přitom patří k nejčastějším terčům a obětem podvodů při online nakupování.

Boomers se nedají

Na základě analýzy údajů společnosti Action Fraud britská charitativní organizace caba zjistila, že u generace Z a mileniálů je třikrát vyšší pravděpodobnost, že se stanou obětí podvodu při online nákupech, než u lidí generace Boomers.

Přestože jsou mladší generace považovány za technicky zdatnější než Boomers, tedy lidé ve věku 59 až 70 let, tak mladí ve věku 20 až 39 let byli podle výzkumu k podvodům při online nakupování náchylnější.

Mladí a podvedení

Různé phishingové e-maily a online podvody jsou podle organizace caba časté právě během Černého pátku. Podle průzkumu téměř 30 tisíc Britů ve věku 20 až 39 let uvedlo, že se stali obětí podvodů při online nákupech a aukcích, zatímco další byli podvedeni prostřednictvím sociálních sítí a bankovních podvodů.

Na sociálních sítích se nechalo nachytat 8 300 obětí, zatímco něco přes 7 000 jich naletělo podvodným bankovním zprávám.

Méně ostražití

Překvapivě je toto číslo mnohem vyšší než u lidí generace Boomers, kteří uváděli, že se stávají obětí podvodníků méně často než mladší generace.  Pro srovnání, pouze 8 400 Boomerů se stalo obětí podvodů při online nakupování, zatímco 3 100 a 3 800 lidí přišlo o peníze kvůli podvodům na sociálních sítích a v bankovnictví.

"Generace Z a mileniálové jsou navzdory lepší digitální vybavenosti náchylnější k podvodům, které se tváří jako legitimní nabídky?" říká Tom Barrett, odborník na finanční zdraví z charitativní organizace caba, která mimo jiné pomáhá i s oddlužením.

"Díky neustálému přívalu reklam a časově omezených nabídek je pro ně snadné polevit v ostražitosti. Podvodníci jsou stále rafinovanější a zaměřují se na osoby napříč věkovými skupinami, nejen na ty zranitelné. Klíčem k úspěchu je ostražitost. Vždy si vše ověřujte a buďte obezřetní, pokud jde o osobní údaje."

Když se to zacyklí

Oběti těchto podvodů jsou nejen okradeny, ale často vystaveny i dalšímu tlaku, který spočívá ve vyřizování změn jejich finančních údajů, v komunikaci s bankami, ale jsou vystovány i nepříjemným rozhovorům s přáteli a rodinou, kterým musí své selhání vysvětlovat.

„Emocionální zátěž způsobená tím, že se oběti stanou obětí podvodu, může oběti nejen finančně poškodit, ale také je uvést do rozpaků a zneklidnit,“ upozorňuje Tom Barrett. A jak se před podobnými podvody chránit?

Na scam funguje S.C.A.M.

Přestože se různé scamy, phishingy a další podobné podvodné nabídky stávají čím dál sofistikovanějšími, existují jednoduché kroky, které může každý podniknout, aby se ochránil. 

Tom Barrett nabádá nakupující, aby na scamy používali jednoduchou, ale účinnou zkratku S.C.A.M. Ta pomůže rozpoznat příznaky nabídky, která může být příliš dobrá na to, aby byla pravdivá.

S jako odesílatel

Pokud obdržíte nečekanou zprávu od neznámého odesílatele, v angličtině tedy "sendera", položte si tyto otázky: Je to komplikovaná e-mailová adresa? Nebo je to adresa, která je povědomá, ale není úplně správná? A co tohle neznámé telefonní číslo?

Podvodníci často používají e-mailové adresy nebo telefonní čísla, která napodobují organizace, jež můžete znát. A tohle napodobování už umí být velmi přesvědčivé.

C jako chasing

Pronásledují vás s tím, že musíte něco udělat rychle, nejlépe teď hned? Časový tlak může být zjevným varovným signálem, protože podvodníci mohou použít taktiku, která vás přesvědčí, abyste učinili unáhlené rozhodnutí bez rozmyslu.

Důvěryhodná organizace by však na vás nikdy nespěchala, abyste okamžitě učinili důležité rozhodnutí, kterým může být převod peněz nebo dokonce sdělení čísla kreditní karty.

A jako akce

O co vás v dané zprávě žádají? Chtějí, abyste klikli na odkaz nebo převedli peníze? To jsou běžné příznaky podvodných zpráv. Internetový podvodník, podvodník na telefonu nebo i podvodný dopis se vás pravděpodobně pokusí přimět k zaslání peněz či osobních údajů.

Je však důležité si uvědomit, že skutečná banka nebo prověřená organizace by po vás nikdy nechtěla hesla k bezpečnostním otázkám, PIN nebo jiné bezpečnostní údaje.

M jako mistakes

Dalším vodítkem jsou chyby. Jsou-li v textu překlepy nebo zvláštní slovní spojení, měli byste zbystřit. Jedná se o varovné signály, které mohou být velkým vodítkem, že v daném případě jde o podvod. Podvodníci doufají, že lidé překlepy přehlédnou. Někdy dokonce záměrně používají překlepy k tomu, aby obešli bezpečnostní filtry.

Co se týče adventu a různých slevových vánočních akcí, tak obecně nejde jen o to, abychom si všimli výhodných nabídek. Jde také o to, abychom si všimli podvodů. A pořád to ještě není tak složité. Boomeři to s jejich zkušenostmi třeba dokážou.