Pohřbí generace Z fenomén alkoholu?

zdroj: Freepik

Jak jste na tom s pitím? Obliba alkoholu i tabáku u mladých lidí dlouhodobě klesá. A to u nás i ve světě. Například v Británii zhruba třetina lidí ve věku 18 až 24 let alkohol nepije vůbec, ostatní si ho dávají spíš jen občas, když chtějí relaxovat.

Mladí nepijí nejen večer u seriálů Netflixu, ale už ani v barech či restauracích. I tam často vyhledávají nealkoholické alternativy.

Ne, díky, já nepiju…

Britští výzkumníci poprvé zachytili větší pokles obliby alkoholu mezi mladými před čtrnácti lety. A propad to byl podle magazínu časopisu Forbes tak významný, až si mysleli, že ve výzkumu udělali chybu.

Ovšem i podle aktuálních dat výzkumné agentury CGA, která je součástí sítě Nielsen IQ a poskytuje přesné informace o chování spotřebitelů v gastronomii, je víc než jasné, že Gen Z už alkohol prostě nepřitahuje.

Pivo, víno, panák

Ještě nedávno se předpokládalo, že se generace Z přesouvá k alkoholovým alternativám, jako jsou ready-to-drink nápoje (RTDs) či tvrdé seltzery (perlivé alkoholické nápoje s ovocnými příchutěmi a nízkým obsahem kalorií).

Nová data z Británie ale jasně ukazují výrazné celkové snížení konzumace alkoholu mezi spotřebiteli generace Z. Zhruba třetina lidí ve věku 18 až 24 let alkohol nepije vůbec. Ostatní ho pijí jen při zvláštních příležitostech. Podle průzkumu navíc za poslední rok 13 procent mladých v Británii přestalo pít alkohol úplně, dalších 30 procent pití omezilo.

Proč nepijeme?

Hlavním důvodem je zdraví. Celých 74 procent mladých respondentů uvedlo, že hledají zdravější životní styl. A tenhle důraz na zdraví není jen o vyhýbání se alkoholu. Odráží širší posun směrem k celkovému zdraví.

Mladší spotřebitelé totiž stále více upřednostňují duševní a fyzickou pohodu, což přirozeně ovlivňuje jejich volby jak v baru, tak mimo něj. Za poklesem zájmu mladých o alkohol, ale i o tabák jsou podle výzkumníků zřejmě nové technologie, které mohou v mozku sytit centra odměny, ale také skutečnost, že alkohol ztratil punc „jízdenky do dospělosti“.

Nepít je in

Influenceři, růst sociálních médií zaměřených na životní styl bez alkoholu a vznik komunit na těchto platformách trend nepití alkoholu také zesílili.

Instagram a TikTok jsou nyní plné influencerů, kteří propagují nealkoholické alternativy a celkově „čistý“ životní styl, přičemž alkohol je považován za jednu z největších překážek. Tyto platformy nejenže odrážejí spotřebitelské preference, ony je zároveň také utvářejí.

Co na to výrobci nápojů?

Samozřejmě, že tyto a podobné zprávy nenadchly nápojový průmysl. Ani pro něj není však vše ztraceno. Přibližně 60 procent Gen Z stále pravidelně navštěvuje bary a restaurace, přičemž data naznačují, že u mladších spotřebitelů je jen o 6 procent vyšší pravděpodobnost, že si spíš objednají nealkoholický nápoj než ten alkoholický.

A i kdyby se tento poměr zvyšoval, pořád to představuje významnou příležitost pro nápojový sektor k inovaci a nabízení atraktivních nealkoholických nápojů, jež osloví dnešní mladé spotřebitele, kteří více dbají na zdraví. To by mohlo výrobce připravit na pravděpodobně ještě extrémnější budoucí generaci nealko konzumentů.