Generace Z se na pracovišti podle průzkumu americké personální agentury ResumeHelp nebojí mluvit o politice. Jenže politika může kolegy rozdělovat, a vytvořit tak na pracovišti toxické prostředí. Podle magazínu Fast Company je tak prý potřeba si dávat pozor, konflikty řešit co nejvíce v klidu a respektovat názory ostatních.
Ačkoliv se vedoucí zaměstnanci podle průzkumu bojí, že jim politika na pracovišti může rozbít tým, ve sutečnosti se na podobných názorových rozbrojích mohou leccos naučit a stát se v budoucnu podobnými lídry, jako jsou jejich nadřízení.
Chtějí být slyšet
Nedávný průzkum americké personální společnosti ResumeHelp ukázal, že 60 procent mileniálů a 58 procent zaměstnanců generace Z někdy nebo často mluví v práci se svými kolegy o politice.
Je to dáno i tím, že příslušníci mladé generace nevnímají své zaměstnání jen jako práci, za kterou dostanou výplatu, ale zásadní je pro ně také prostředí. Práci vnímají podle průzkumu i jako platformu, kde se mohou a chtějí vyjadřovat a kde chtějí být slyšet, být oceněni za své hodnoty a kde také tráví většinu dne.
Politika může rozdělovat
Zároveň ale může být podle magazínu Fast Company propírání politiky na pracovišti riskantní. Podle Michaela Platta a Morely Hernandezové z časopisu MIT Sloan Management Review politika na pracovišti rozděluje, a to z několika důvodů.
More than 60% of Gen Z workers are uncomfortable talking to colleagues. 43% feel a cultural disconnect from the company, according to research from NOVL Strategies and GenSpark Solutions.Sean Devlin https://t.co/O7QDOWjOQq pic.twitter.com/69ybCKeST5
— Grace Platon (@GracePlaton) July 10, 2025
Politika podle nich není mezi lidmi vnímaná racionálně, názory jsou často přijímány emocionálně. Politické postoje jsou podle těchto odborníků součástí lidské identity a pocitů vlastní hodnoty. A lidé mají tendence se sdržuovat s podobně politicky smýšlejícími kolegy.
Gen z se nebojí mluvit
Generaci Z se zdá přirozené mluvit v práci o politice, protože vyrostla ve světě, kde je vyjadřování názorů, zejména v online prostoru normou, mladí lidé se zajímají o témata, která politici řeší, jako je klimatická krize, lidská práva nebo ekonomika. Znepokojuje je rostoucí napětí ve světě, jsou také zklamáni politickými lídry a zároveň se obávají své budoucnosti.
Názorová polarizace může ovšem vést k toxické atmosféře na pracovišti. Konflikt se podle průzkumu stává nepříjemným zdrojem stresu, a ovlivňuje tak produktivitu. Například podle průzkumu personální agentury SHRM trvá až půl hodiny, než se zaměstnanec po konfliktu vrátí zpět k práci. Jen například během loňských amerických prezidentských debat bylo v USA zaznamenáno na 200 milionů konfliktů na pracovištích denně.
Polarizace jako příležitost
Svou roli hraje také podpora politických kampaní jednotlivých firem. Průzkum společnosti Indeed ukázal, že 60 procent zaměstnanců by raději pracovalo ve firmě s politicky souznějícím vedením a 42 procent z nich už pracuje ve firmách, které jsou spojené s jednou politickou stranou.
Mnoho firemních lídrů se obává o to, že politika může rozložit jejich týmy. Nicméně i názorová polarita se dá využít jako příležitost. Podle Fast Company stačí být trochu empatický a důsledný, to pak vytváří i vztah a důvěru mezi šéfem a zaměstnancem. A je to zároveň příležitost, jak vychovat další generaci lídrů. I tihle lídři však budou muset pochopit, že neshoda není problém, ale cesta k jednotě, a přijímat dialog jako nástroj k řešení konfliktů.