Z výsledků nové globální studie, které se zúčastnilo téměř 54 000 hráčů, vyplývá, že lidé, kteří pravidelně hrají videohry, mohou čelit zvýšenému riziku trvalé ztráty sluchu a tinnitu.
Některé hry totiž překračují limity decibelů, a vystavují tak hráče riziku nevratné ztráty sluchu.
Today is #WorldHearingDay!
— World Health Organization (WHO) (@WHO) March 2, 2022
1 in 2 young people are is at risk of hearing loss from prolonged and excessive exposure to loud music and other recreational sounds.
Find out how you can protect your hearing https://t.co/0bvXNbYgFw#SafeListening
Zdraví hráčů videoher je v ohrožení. A to nejen to duševní. Hraní videoher je jednou z nejpopulárnějších volnočasových aktivit na světě. Podle odhadů se hrám v roce 2022 věnovaly tři miliardy lidí. Vědci i proto zkoumali souvislost mezi nebezpečnou hlasitostí videoher a ztrátou sluchu.
Co už je extrémní?
Nové globální studie, která byla první svého druhu, se zúčastnilo téměř 54 000 dospělých a dětí po celém světě. Z analýzy jasně vyplývá, že lidé, kteří pravidelně hrají videohry, mohou čelit zvýšenému riziku trvalé ztráty sluchu a tinnitu.
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je úroveň hluku 80 decibelů po dobu čtyřiceti hodin týdně relativně bezpečná. Jakékoliv překročení této bezpečné úrovně už výrazně zvyšuje riziko poškození sluchu.
Zvuky o síle 90 decibelů jsou bezpečné pouze čtyři hodiny týdně a 95 decibelů pouze hodinu a patnáct minut. Přesto se úroveň hluku ve čtyřech zkoumaných střílečkách průměrně u hráčů pohybovala mezi 88,5 až 91,2 decibelu. Krátké výbuchy či masivní střílení se pak vyšplhalo až na 119 decibelů.
Polovina zážitku
Proč jsou tedy videohry tak nahlas, i když jejich tvůrci jasně vědí, že překračují zvukové limity? Kvůli prožitku ze hry. Hráč Kieran Findlay hraje videohry denně a říká, že zvuk je polovina zážitku.
"Máte před sebou obraz a během toho vám zvuk říká všechno, co nemůžete vidět. Takže někteří lidé opravdu zvyšují hlasitost, aby vše dobře slyšeli a zajistili si tak konkurenční výhodu."
Co tedy všechno hrozí?
Podle odborníků vidíme nárůst diagnostikovaného tinnitu mezi teenagery. Tinnitus je vnímání zvuku, který nemá vnější zdroj, a postihuje asi 10 až 25 % dospělých. Obvykle je definován jako zvuk zvonění, ale někteří lidé mohou slyšet hučení či bzučení.
Příčiny tinnitu nejsou známy, ale většinou je provázen i nějakým stupněm ztráty sluchu. Výzkum dále ukazuje, že jsou to muži, kteří hrají videohry častěji, déle a při vyšší hlasitosti. Jsou tedy i náchylnější k nevratné ztrátě sluchu.